Pari viikkoa sitten sain lainaan seurakaverini Cannondale Slice -pyörän. Ajelinkin sillä kolmisensataa kilometriä ja hienolta tuntui, vaikka säädöt eivät olleetkaan ihan kohdallaan minulle. Meno tuntui paljon pehmeämmältä kuin alumiinirunkoisella maantiepyörällänn, ja aeroasentoonkin uskaltauduin. Lainapyörässä oli ISM Adamo Road -satula, joka oli minulle aavistuksen leveä. Ehkäpä joku kapeampi malli olisi minulle sopivampi.
Koska pyöräkuume oli kova, aloin selvittää mistä sellaisen saisin. Jossain vaiheessa olin ajatellut ostavani pyörän Amerikasta jouluna, mutta tullin, arvonlisäveron ja rahdin kanssa pyörä ei olisi lopulta ollut yhtään halvempi. Aika hankalaakin sen kuljettaminen Salt Lake Citystä New Yorkin kautta kotiin olisi voinut olla kaiken muun matkatavaran lisäksi. Perinteisesti sitä muutakin matkatavaraa on ollut tullessa paljon enemmän kuin mennessä. Pyörän tuominen maahan vihreää linjaa pitkin ei ollut minulle edes vaihtoehto - haluan hoitaa verot ja muut maksut kuten kuuluu enkä osaa valehdella.
Apu pyöräkuumeeseen oli sittenkin lähellä, sillä Velosportin varastosta löytyi vielä yksi 51-senttinen Slice Shimanon 105-osasarjalla. Kävin kokeilemassa pyörää trainerillä viime lauantaina, ja pienten sahailujen (satulatolppa ja tri-tangot) ja maksutapahtuman jälkeen sain sen kotiin maanantaina. Vielä aion hankkia uuden (valkoisen) satulan, juomapullon tri-tankojen väliin ja pienen pussukan eväille. Nämä hankinnat säästän ehkä Amerikan joulumatkalle. Pete kyllä oli sitä mieltä ettei yhtään uutta juomapulloa enää tarvita, mutta kun ne kaikki ovat väärän värisiä! Fillarifoorumin Muotipoliisi -ketjusta olen oppinut, miten ehdottoman tärkeää on kiinnittää huomiota ajoeleganssin pienimpiinkin yksityiskohtiin.
Pyörien säilytys alkaa olla meillä hienoinen ongelma. Niitä on kertynyt talouteen jo kahdeksan. Olen ratkaissut asian niin, että muut pyörät ovat lämpimässä pihavarastossa ja minun Cannondale-pyöräni sisällä portaiden alla. Se onkin kiva, että näen ne molemmat joka päivä monta kertaa.
Vähän on heräillyt ajatus myös hiilikuitukiekkojen hankkimisesta perheeseen. Peten kanssa katselimme niitä Velosportissa, mutta emme kuitenkaan osanneet heti ostaa mitään. Jäimme miettimään, mikä on kiekkobudjettimme ja hankkisimmeko avo- vai tuubikiekot. Täytyy vielä asiaa opiskella ennen päätöksiä, ja kuulisinkin mielelläni kokeneempien triatleettien mielipiteitä asiasta! Ja sitten on vielä se vaikein pohdinta; kuka saa ajaa niillä Kiskossa ja Joroisilla ensi vuonna...
Hieno pyörä!
VastaaPoistaJoo toi muotipoliisiketju aiheuttaa sen, että varmasti kiinnittää enemmän huomiota varustukseen.
Mää joskus luin sieltä, että ei missään nimessä saa maantiepyöräillä juomareppu selässä ja sen jälkeen en oo voinut sitä juomareppua laittaa vaikka monesti olis ollut tarvetta enemmälle juomiselle.
Kyllä sun tarttee hankkia oikeen väriset juomapullot ja ne hiilikuitukiekotkin varmaan.
Joo, muotipoliisi on paha... Satulankin pitää olla valkoinen, samanvärinen kuin tankoteipit. Nyt vaan juomapullojen ostoon sitten!
PoistaOnnea uudesta pyörästä! On se nätti... Pari kertaa oon päässyt tempopyörällä ajamaan, ja kyllä siinä vaan pääsee aika erilaiseen vauhdin hurmaan kuin maantiepyörällä. :)
VastaaPoistaKiitos Iina! Kyllä se tosi hienolta tuntui se ajaminen uudella pyörällä, vauhdin hurmaa tosiaan. Ihan tosissani aloin miettiä tri-pyörän hankkimista Kiskossa, kun pyöräosuuden loppupätkä piti painaa kamalaan vastatuuleen. Siitä se sitten lähti.
PoistaOnnea uudesta hienosta pyörästä! Turvallisia kilometrejä! :)
VastaaPoistaKiitos paljon, Ninni! Täytyy ajella varovasti, nyt loppui se peesailu perhelenkeilläkin.
PoistaOnnee pyörälle!
VastaaPoistaKiitos Kipa!
PoistaOnnea perheenlisäyksen johdosta! :]
VastaaPoistaJaakko, kiitti! Aika tyytyväinen ja vaatimaton perheenjäsen tuo tuntuu olevan. Ei herätä keskellä yötä, ja tyytyy hiljaa osaansa.
PoistaOnnea uudesta hienosta pyörästä!
VastaaPoistaKiitos Hartsa! Nyt kun sain sen hankittua näin hyvissä ajoin ennen ensi kautta, saan varmasti ajoasennon kuntoon ennen kauden pääkisaa.
PoistaOnnea uudelle pyörälle, hyvä valinta, mulla on samanlainen =)
VastaaPoistaPaljon kiitoksia, Jarmo! Se on aika suosittu pyörä, kuulemma Kalmarissakin niitä oli ollut mukavasti. Toivottavasti olet ollut omaan pyörääsi tyytyväinen!
PoistaOnnittelut uudesta, upeesta tulokkaasta. Kyllä tolla kelpaa ajella :)
VastaaPoistaKauramoottori, kiitos onnitteluista! No niin kyllä kelpaa, ihmeen erilainen on tuntuma kuin maantiepyörällä. Ehkä tässä syys-lokakuussa vielä pääsee maantielle, sen jälkeen se on sitten taas trainerihommat edessä!
PoistaHyvännäköinen fillari. Tuubien liimailun (tai teippailun) ynnä muun säätämisen maailmaan kannattaa vähän tutustua ennen ostopäätöstä. Ja tietysti kaikenlaisiin vierintävastuslaskelmiin yms. vertailudataan, jos jaksaa. Itse ostin kisapyörään toissakaudelle tuubivanteet, eikä kyllä yhtään kaduta. Tosin välillä liimailut (ja niiden poistamiset) tympivät rankasti.
VastaaPoistaPeque, just niin ajattelin tehdä. Luulenpa, että juuri se säätämisen määrä on mulle tärkeintä. Sitä siis mahdollisimman vähän. Ja onhan meillä sitten ainakin kolme potentiaalista liimailijaa, jos tuubeihin päädymme.
PoistaOnneksi olkoon hienosta pyörästä, meidän autotallista löytyy samanlainen ja fillari on tarjonnut erittäin mukavia ja huolettomia kilometrejä tämä kesänä.
VastaaPoistaUskallan suositella FFWD F6R Neutral-kiekkoja, sopivat pyörän värimaailmaan täydellisesti. En itsekään onnistunut perustelemaan niiden ostoa itselleni järkisyin, fiilispuolella meni vaikka lompakossa kirpaisikin :)
Viime kesänä paikkailin avokumeja 9 kertaa, tämän kesän tuubikiekkojen paikkaussaldo NOLLA... kestäviä ovat!
Sami/HelTri
Kiitos Sami, kiva kuulla positiivisista pyörän käyttökokemuksista!
PoistaOijoi, näyttääpä hienolta noi kiekot! Onneksi on koko talvi aikaa perehtyä, että osaa sitten kunnolla "perustella" hankinnan.