sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Lepoa ja mittauksia

Viikonlopun olen ottanut kevyesti: perjantain kuntopiirin skippasin kokonaan, samoin lauantain kuuden kilsan testijuoksun, tietenkin. Pete meni juoksemaan, ja minä kävin samaan aikaan uimassa Pirkkolassa. Ihan alhaisilla sykkeillä ja vauhdeilla vaan. Uinti tuntui tosi mukavalta, kuten yleensäkin. Illalla kävimme Peten kanssa vielä puolentoista tunnin kävelyllä.

Päällimmäisenä nyt on mielessä lepo ja palautuminen. Ainakin seuraavat pari viikkoa aion ottaa todella rauhallisesti. Näin jälkikäteen ajatellen minun olisi ehkä pitänyt osata päätellä, ettei kaikki ole ihan kunnossa, kun treenatessa sykkeet jäivät noin 10 pykälää normaalin alapuolelle ja minulla on ollut rytmihäiriötuntemuksia enenmmän kuin normaalisti. Varsinaista väsymystä en ole tuntenut  (tai tunnistanut) vasta kuin ennen kuntotestiä viime torstaina. Nyt sen jälkeen on kyllä väsyttänyt, mutta siitä huolimatta tekisi mieli lähteä hiihtämään, juoksemaan tai pyöräilemään. En kuitenkaan mene. Taidan ostaa seuraavaksi kuukaudeksi bussilipunkin, ettei houkutus työmatkapyöräilyyn kasva liian kovaksi.

Pari muutosta aion nyt samantien tehdä tähän normaalielämään: mittaan muutamana aamuna viikossa leposykkeen ennen nousemista ja ortostaattisen sykkeen seistyäni puoli minuuttia. Sykemuutoksista voi arvioida elimistön rasitustilaa, kun tarkasteltavana on pitempi aikasarja. Sain siskolta pari vuotta sitten joululahjaksi kivan muistikirjan, jota nyt säilytän sängyn vieressä ja täyttelen erilaisilla sykelukemilla. Olen huomannut, että lukema on todella helppo unohtaa, jos ei sitä heti kirjoita muistiin.

Toinen muutos edellytti lompakolla käyntiä. Tilasin nimittäin Omegawave-sykemittarin. Sitä ei käytetä urheillessa, vaan sykemittaus tehdään vakioiduissa olosuhteissa heti aamusta tai sitten ennen tai jälkeen harjoituksen. Omegawave mittaa mm. sydämen sykevälivaihtelua ja kertoo sen perusteella mm. mikä on palautumisen taso, stressitaso, valmius aerobiseen tai anaerobiseen treeniin ja monta muutakin asiaa. Sen käyttö vaatinee aika paljon perehtymistä ja analyysiä, mutta toistaiseksi se vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta.

Innostuin Omegawavesta ensimmäisen kerran yli vuosi sitten, kun firman edustaja oli seuramme vuosikokouksessa puhumassa. Silloin minulla ei kuitenkaan ollut Android- tai iOS-laitetta, joka käyttöön vaaditaan. Vieläkään Omegawavessa ei ole tukea Windows Phonelle, mutta onneksi minulla on nyt iPad. Haluan kokeilla, olisiko minulle siitä hyötyä oman kropan kuuntelemisessa ja ymmärtämisessä. Tähän saakka olen tainnut olla niille viesteille lähes umpikuuro.

2 kommenttia:

  1. Omegawave on kyl tosi hyvä. Siitä olen myös havainnut kehitykseni, kun leposykkeet alkaneet laskemaan. Reilun kuukauden nyt käyttäny ja on auttanu siinäkin, että treenaan enemmäin kuin uskaltaisin pelkkää kroppaani kuuntelemalla. Olen meinaa aika varovainen. Aika helppo vekotin käyttää :)

    VastaaPoista
  2. kiva kuulla, että Omegawave toimii! toisenlaistakin viestiä on nimittäin korviini kantautunut. Toivottavasti pääsen minäkin jo pian kokeilemaan. En minäkään ajatellut millään limiitillä treenaavani. katsotaan nyt, onko kropassa jotain vikaa oikeasti.

    VastaaPoista