keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Juoksu, juoksu, vesijuoksu

Nyt puolimaratonille treenatessani on ohjelmassa ollut aika paljon juoksua ja etenkin intervallitreeniä. Tykkään juosta nämä treenit radalla, kun siellä on aina tasaista ja matka niin helposti mitattavissa. 

Kyllähän siinä Suunnon Ambit2 S:säkin näkyy juostu matka, mutta se tuppaa olemaan aavistuksen liian optimistinen, toisin sanoen piippaa kilsan juostuksi jo noin 950 metrin jälkeen. 

Meitä lähin juoksurata on Otaniemessä noin kolmen kilsan päässä ja yleensä olen ajanut sinne Jopolla rantoja pitkin. Vain joskus heikkona hetkenä olen turvautunut autoon. Näin oli esimerkiksi viime viikon keskiviikkona, kun kävimme Peten kanssa juoksemassa 30 minuutin testijuoksun tuulessa ja tuiskussa. Taas oli treenikaveri tarpeen, kun sisäsyntyinen motivaatio ei ollut säästä johtuen ihan korkeimmillaan. Meidän kanssa samaan aikaan radalla oli myös joku Triathlon Suomen juoksutreeniporukka. 

Oli synkkä ja myrskyisä ilta, ja silti lähdettiin lenkille.

Vaan tuli se testijuoksu onneksi juostua, ja sen jälkeen olen juoksennellut 200 ja 1000 metrin vetoja eri vauhdeilla. Parilla viime kerralla olen onnistunut myös minulle vaikeammassa asiassa eli nousujohteisuudessa. Olen osannut säästää voimia loppuun niin, että viimeisimmillä veroilla mennään kovinta vauhtia. Siitä on tullut mukavia onnistumisen elämyksiä, vaikka itse vauhdista en niitä olekaan saanut. Testijuoksussakin sivusin viime syksyn kehnointa tulosta.

Vesijuoksu on myös tehnyt paluun ohjelmaan, tällä kertaa vammoja ehkäisevässä tarkoituksessa. Se vastaa kuulemma huonoa hierontaa. Kerran oli yksi vartin pyrähdys uintitreenin jälkeen, tänään juoksin Leppävaaran uudessa altaassa kokonaiset 45 minuuttia. Yritin lainata yhden työkaverin asennetta, hän kun kertoi rakastavansa vesijuoksua. Minulla ne vahvimmat myönteiset tunteet herättää uinti. Siksi palkitsin itseni tänään kymmenen minuutin uinnilla vesijuoksun jälkeen. Ensin työ, sitten huvi.

Uintiradalla oli kyllä niin täyttä ja "nopeallakin" radalla niin eri vauhtista porukkaa, että oli ihan hyvä ettei uinti ollut tänään se pääasia. Alkaa olla jo aika ikävä Märskyä, joka ilmeisesti aukeaa remontin jälkeen vajaan kolmen viikon kuluttua 21.10.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti