keskiviikko 23. helmikuuta 2011

Samaa ympyrää

Eilen aamulla lähdimme kiertämään samaa reilun 30 kilsan lenkkiä kuin tiistaina. Maisemat kestivät hyvin toisenkin ihastelukierroksen. Ihan sattumalta meitä vastaan ajoi kuntopiiristä tuttu seurakaveri Petteri. Olimme toki vaihtaneet puhelinnumeroita jo koti-Suomessa, mutta silti oli iso yllätys nähdä pyörälenkillä. Pysähdyimme vaihtamaan muutaman sanan, ja Pete ja Petteri sopivat koordinaatit tämänpäiväiselle pitkälle lenkille.

Ihan ok ylämäki, ei kamalan jyrkkä.
Ajoin lähes koko matkan Petrin peesissä. Toisella kerralla oli paljon helpompi ajaa, kun tiesi suunnilleen mitä on tulossa. Lopun alamäki oli toistakymmentä kilometriä pitkä, ja vauhti nousi helposti yli neljänkympin.
Tästä alkoi alamäki alas kanjoniin.

Alamäen alkaessa.
En ollut aamulla syönyt mitään ennen lenkille lähtöä, ja alamäen alkaessa alkoi jo olla vähän heikompi olo. Siihen auttoi geeli. Tällä reissulla huomattiin lopullisesti sekin, etteivät normilasit ole mitenkään erityisen hyvät pyöräilyyn. Tuuli käy silmiin, jotka alkavat vuotaa vettä. Jonkinlainen aurinkosuojakin olisi ollut tarpeen.

Pyöräilylenkin jälkeen palautimme fillarit vuokraamoon ja lähdimme vuokra-autolla käymään Las Palmasissa. Siellä kiertelimme pari tuntia vanhaa kaupunkia ja kävimme lounaalla. Nelli näki turistikaupassa postikortin, jossa näkyi upea ranta ja paljon turkoosia vettä. Se oli Playa de los Amodoros Puerto Ricon pohjoispuolella, Maspalomasista parinkymmenen kilometrin päässä, ja päätimme ajaa sinne uimaan. Uimme Peten kanssa molemmat noin 300 metriä. Vesi oli todella suolaista, ja aika inhottavan makuista. Kerran jouduin pysähtymään, kun nostaessani päätä sain sitä vahingossa suun täyteen. Välillä näkyi kiviseen pohjaan saakka, eikä vedessä onneksi ollut esim. meduusoja.
Menossa uimaan Playa de los Amadorosilla.

Sama paikka ja tavoite.
Rannan hiekka on kuulemma tuotu Karibialta saakka, kun rantaa rakennettiin kymmenisen vuotta sitten. Puerto Ricon pohjoispuolelle ollaan rakentamassa tai suunnittelemassa kahtatoista uutta hotellia ja kolmea uutta rantaa. Ainakin lyhyellä vilkaisulla Maspalomas on rauhallisempi ja aika paljon pienempi paikka eikä pyörälenkeille päästäkseen tarvitse ajaa vilkasta rantatietä pitkin.

1. Teillä on nähtävästi oikein onnistunut loma. Tääläkin kyllä aurinko paistelee mukavasti, mutta ilma on kyllä aavistuksen verran raikkaamman puoleista...

Minkälaisessa kunnossa sielä on muuten asfaltti?

2. No tähän saakka kaikki on mennyt tosi hienosti. Asfaltti on ollut tosi hyvässä kunnossa, vain joitakin satoja metrejä on ollut epätasaista. Ostimme pyöräilyreittikartan, johon on merkitty suositeltavat reitit. Pitänevät ne hyvässä kunnossa.