torstai 16. huhtikuuta 2015

Lomahommia

Eilen ajoimme Peten kanssa Port de Solleriin jätskille. Olimme ajaneet suunnilleen saman reitin viime vuonna, mutta eri suunnasta. Ihan tarkkaan emme siis kaikki mäkiä muistaneet, ja siinä rantakahvilassa jätskillä istuessamme juttelimmekin, ettei tämä tunnukaan ihan niin pahalta lenkiltä kuin ennakkoaavistuksissa. Siihen mennessä eteen oli tullut mm. kiva serpentiininousu, jossa joka toinen siivu oli myötätuulta ja joka toinen vastatuulta. Tässä kuva tuosta noususta:

Banana Split

Jätskit syötyämme lähdimme jatkamaan matkaa Port de Sollerista. Ihan tuotapikaa edessä olikin 13,9 kilsan yhtämittainen nousu reitin korkeimmalle kukkulalle. Nousun aikana alkoi Ambit taas päästellä tyytymättömiä piippauksia ja lopetti lopulta treenin tallennuksen reilun viiden tunnin ajon jälkeen, kun matkaa hotellille oli vielä noin 60 kilsaa. Loppumatka piti taas tulla muistin varassa, kun ei voitu seurata reittiä Ambitista. Mitään muutakaan dataa ei loppumatkasta jäänyt minulle talteen, kopioin alla olevan kuvan Peten Strava-profiilista.

Illalla ei jaksettukaan muuta kuin kömpiä hotellin buffaan syömään. Siinä on hyvää se, että ruokaa saa nopeasti ja jälkkäriäkin voi hakea vaikka kahdesti.

Tänään ajoimme vähän tasaisemmalla maalla noin 80 kilsan lenkin. Aamulla olimme molemmat jo sen veran väsyneitä, että meiltä molemmilta meinasi unohtua jotain; minulta toinen juomapullo ja Peteltä pyöräilykengät. Onneksi muistuttelimme toisiamme ja kaikki tarvittava tuli mukaan.

Juuri lähdön aikaan alkoi sataa, mutta emme antaneet sen vaikuttaa suunnitelmiin. Jotkut ruotsalaiset pyöräilijät näyttivät jäävän pyörävarastolle odottamaan sään selkiytymistä. Sade näytti verottavan ajoporukoita muutenkin todella paljon, ja olihan se vähän likaista puuhaa varsinkin peesatessa, kun tien pinnasta nousi vettä ja hiekkaa. Vajaan tunnin verran satoi, sitten selkeni ja tiet alkoivat kuivua.

Petrassa tapasimme pari suomalaista miestä, ja kävimmekin heidän kanssaan kahvilla. Olivat majoittuneet Palmaan ja tulleet sieltä junalla vähän pohjoisemmaksi ajamaan. Kivan kahvihetken jälkeen jatkoimme taas eri suuntiin.

Olimme aamulla katsoneet kivan pääasiassa pikkuteitä seurailevan reitin ja tallensin sen sykemittariin. Tänään oli sen verran lyhyt lenkki, että akku kesti koko reissun.

Pyöräilyn jälkeen kävin vielä juoksemassa parikymmentä minuuttia rannassa. Jalat tuntuivat melko pökkelöiltä, mutta tulipa kokeiltua. Pete jäi pesemään pyöriä ja oli jo kameran kanssa odottamassa kun tulin juoksulenkiltä.

Alla olevassa kuvassa oleva Pearl Izumin pyöräilyhame on muuten ihan kiva ja etenkin kivannäköinen, mutta siinä on aika huonot pehmusteet. Vuokrapyörän satula aiheuttaa monenlaisia paineita jänniin paikkoihin näin loppumatkasta. Toistaiseksi parhaat pyöräilyshotsini ovat Bioracerin tekemät Heltrin pöksyt, niissä ei tule tukala olo oudommallakaan satulalla.

Iltapäivällä lähdimme käymään Palmassa katselemassa katedraalia ja kiertelemässä vanhaa kaupunkia. Takaisin tullessa alkoi salamoida, sataa ja tuli vähän rakeitakin. Onneksi oltiin jo lämpimässä autossa!